Hela denna artikel är en annons från Renault

Ska du skaffa tjänstebil? Här är 4 saker att tänka på

Publicerad 10 oktober, 2017

Vad ska du som egenföretagare tänka på när det är dags att välja tjänstebil? Det finns flera faktorer som är avgörande vid valet, men också en del knep som både kan sänka kostnader och effektivisera användandet.

Magnus Wenger, fleet marketing manager på Renault Sverige, reder ut begreppen och ger tips som kan vara avgörande för både små- och medelstora företag.

1. Vilka aspekter är de viktigaste för mig som småföretagare när det kommer till att välja tjänstebilar?

– Vår erfarenhet är att småföretagaren ofta agerar på samma sätt som en privatperson – både hjärta och hjärna påverkar köpet.

En viktig del är kostnaden, där både leasingkostnaden per månad och underhållskostnaderna är betydelsefulla parametrar. Även faktorer som vilken utrustning bilen har, designen och vad bilmärket sänder för signaler till kunderna påverkar valet. En annan aspekt är miljön – flera företag tycker att det är viktigt med en bil som inte släpper ut så mycket avgaser, därför har efterfrågan på både miljö- och elbilar ökat.

2. Vad är den stora skillnaden mellan ett litet och ett stort företag när det kommer till att införskaffa tjänstebilar?

– Stora företag med stora vagnparker är generellt mer kostnadsorienterade än de mindre företagen. Det beror inte på att mindre företag har sämre koll, utan snarare på att små kostnader på många bilar snabbt blir stora kostnader.

3. Vad ska jag som företagare se upp med när jag väljer bilar åt mitt företag?

– Om bilen ska användas för att köra sträckor runt om i hela landet, är det bra att välja en leverantör som har ett nätverk som täcker hela Sverige. Genom att välja ett märke med ett rikstäckande nätverk minimeras eventuella stilleståndsproblem som annars kan uppstå exempelvis om bilen går sönder. En följd av det kan bli ett inkomstbortfall för företaget.

Många tillverkare erbjuder service- och reparationsavtal, där företagaren kan få en bättre överblick över framtida utgifter. Det minimerar risken för oförutsedda utgifter. Ett annat sätt att undvika oförutsedda kostnader är att se till att tillverkaren har garantier som täcker hela innehavstiden.

4. Finns det andra fallgropar som kan undvikas?

– För en del väldigt små företag kan det löna sig att privatleasa en bil istället för en företagsleasing, eftersom företaget då betalar en kostnad och den anställde betalar ett förmånsvärde – det vill säga den skattepliktiga förmånen som den anställde behöver betala för att få använda tjänstebilen privat. Är den anställde och företagaren samma person kan man säga att man betalar 1,5 gånger kostnaden.

Även om förmånsvärdet är lågt är det en ansenlig summa pengar per månad som man även betalar sociala avgifter på. Den aspekten är extra viktigt att tänka på för dig som driver ett enmansbolag, där avdragsrätten för moms på företagsleasing inte alltid fullt ut kan kompensera relativt låga inköpsrabatter och förmånsvärdet. Däremot kan det skilja sig åt från situation till situation. En duktig säljare har koll på båda alternativen och kan hjälpa dig som företagare att hitta det alternativ som är mest förmånligt.

Från årsskiftet föreslås nya regler som kan påverka kostnadskalkylen ytterligare, framför allt för de förare som kör där det finns trängselskatt, då detta föreslås bli förmånsbeskattat. Från den 1 juli 2018 kan reglerna komma att ändras ytterligare där fordonsskatten även den föreslås beskattas av föraren.

Upptäck Renaults prisvärda utbud av tjänstebilar

Med en tjänstebil från Renault är du redo för en bra dag på jobbet. Du kör med hög komfort, låga driftkostnader och betalar samma belopp varje månad. Här kan du läsa mer om Renaults prisvärda tjänstebilar.