Var fjärde bilägare väntar för länge med däckbytet

Publicerad 13 april, 2017

Senast den 15 april måste man enligt lag byta till dubbfria däck på bilen. Trots det har drygt var fjärde svensk bilägare någon gång eller flera gånger väntat för länge med att byta till sommardäck. Närmare tre av tio efterdrar sällan eller aldrig hjulmuttrarna efter däckbytet. Det visar en ny undersökning som Novus tagit fram på uppdrag av Trygg-Hansa.

Senast den 15 april måste man, såvida det inte råder vinterväglag, ha bytt till dubbfria däck på bilen. Enligt en ny undersökning från Trygg-Hansa har drygt var fjärde svensk bilägare dock någon gång eller flera gånger väntat för länge med att byta till sommardäck.

– Förutom att det kan ge böter att vänta med däckbytet till efter den 15 april, såvida det inte råder vinterväglag, är det även förenat med risker eftersom vinterdäckens gummiblandning inte är anpassad för varmare klimat. Om du inte planerar att byta däcken själv är det nu därför hög tid att boka tid hos din verkstad, säger Stefan Brala, specialist på motorförsäkringar hos Trygg-Hansa.

Drygt var fjärde svensk känner sig ganska eller mycket osäker på om de själva kan byta däck på sin bil på ett korrekt sätt. Svaren skiljer sig stort mellan könen – närmare hälften av alla kvinnor uppger att de känner sig ganska eller mycket osäkra, medan bara sex procent av männen uppger samma sak. Norrlänningar känner sig i högst utsträckning av svenskarna säkra på att de själva kan byta däck på ett korrekt sätt.

Närmre hälften av svenskarna med bil, drygt fyra av tio, låter oftast en verkstad eller däckfirma byta däcken. Cirka tre av tio byter oftast däcken själva, medan närmre två av tio oftast låter sin partner sköta bytet. Även här är skillnaden stor mellan könen – närmre hälften av männen byter oftast däcken själva medan bara knappt var tionde kvinna gör det. Stockholmare är de som i högst utsträckning låter en verkstad eller däckfirma byta däcken åt dem.

Oavsett om man bytt däcken själv eller låtit någon annan göra det är det av stor vikt att man efter några mils körning efterdrar hjulmuttrarna, eller låter en verkstad göra det. I annat fall ökar risken att hjulet kan lossna. Närmare tre av tio svenskar efterdrar enligt Trygg-Hansas undersökning sällan eller aldrig hjulmuttrarna efter däckbytet.

– Det är relativt enkelt att efterdra hjulmuttrarna själv med hjälp av ett fälgkors, men för att inte riskera att dra för löst rekommenderar jag att man införskaffar en momentnyckel. Är man osäker är det alltid bäst att vända sig till en verkstad, säger Stefan Brala.