Få bort smårepor på bilen i vår
När våren äntligen har gjort sin entré är det dags att se över eventuella skador på bilen som vintern förde med sig. Det är mer regel än undantag att det har uppstått repor i lacken under vintern, eftersom grus och salt lämnar spår på både gamla och nya bilar.
Det finns inte mycket som är lika irriterande som repor och många väljer att lämna in bilen till proffs för att få bort de värsta reporna. Resultatet blir ofta bra, men det kostar en del och kan kännas onödigt om reporna inte är så stora. Som tur var är kan du lätt få bort de minsta reporna själv med hjälp av lite enkla verktyg och bra instruktioner.
Steg ett är att ta reda på vilket repborttagningsmedel som fungerar bäst för din typ av repor och bil. Gå gärna på rekommendationer för att försäkra dig om att du väljer rätt produkt. En sida som Motorkoll gör många olika tester som tipsar om vilka bilprodukter som är bäst och de har bland annat skrivit recensioner om scratch removers. Tänk på att det bara är ytliga repor som kan tas bort med hjälp av polering, djupare repor måste ofta slipas ner och lackas om.
Först måste du tvätta bilen och ju renare den är, desto bättre blir resultatet. Använd gärna bilschampo, men inte vax. Stannar repan i klarlacken som är det översta lagret så räcker det ofta att använda ett mildare polermedel. Medlet appliceras med en mjuk trasa i cirkulerande rörelser och på så sätt polerar du bort de ytligaste reporna. Lättare polering kan bara ta bort de allra ytligaste reporna och så kallade virvlar.
Repor som har trängt igenom det översta lagret men inte in i det färgade lagret, kan också repareras genom polering. Men det behövs ofta en poleringsmaskin för att resultatet ska bli tillräckligt bra. Använder du en maskin är det viktigt att inte slipa för mycket och roterar poleringsmaskinen är det ganska svårt att kontrollera den.
Om repan har en mörk eller grå färg så har den gått igenom till grundfärgen. Repan kan då börja rosta när ytan fortsätter vara obehandlad. Vid djupare repor räcker det inte med polering, utan det måste även lackas. En klarlackspenna låter dig skydda bilen och gör att skadan syns mycket mindre. När klarlacket har härdat i minst en vecka kan du polera för att jämna ut skillnader i lacket och skapa ett skydd.
Vid alla metoder avslutar du poleringen genom att torka av bilen med en mikrofiberduk och applicera ett bra vax. Det är viktigt att du aldrig ger dig på större repor själv utan att ha rätt utrustning och kunskaper. Resultatet kan många gånger bli värre än originalskadan, så vid större jobb kan det vara bättre att låta proffsen sköta jobbet.