Artikel i samarbete med Alvén Ingvarsson

Året runt däck på sommaren kan vara livsfarligt

Publicerad 2 juli, 2019

Året runt däck farligt

Många väljer att byta ut sina dubbade vinterdäck till dubbfria däck, vilket är bättre för miljön och fungerar oftast bra för dom som bor i södra Sverige. Men många fortsätter att köra på sina odubbade däck även sommartid, vilket kan vara livsfarligt.

När man ska köpa däck till bilen är det bäst att ha två uppsättningar. En uppsättning vinterdäck och en sommardäck. Dock frestas vissa av att köpa så kallade året runt däck. Men kollar man på denna typen av däck bör man se upp. Även om däcken kallas året runt däck är dom inte alltid godkända som vinterdäck i Sverige. Utan kan vara anpassade för bruk året runt i varmare länder.

Ett dubbfritt däck som är godkänt för Sverige kan man dock helt lagligt köra med både vinter och sommar och kallas ibland för året runt däck. I teorin låter det ju smidigt att slippa skifta däck varje vår och höst. Men i praktiken blir köregenskaperna inte alls lika bra med ett dubbfritt däck på sommaren. Däcket är i första genom sin gummiblandning och mönster utvecklat för vinterklimat.

Kör man odubbade däck på sommaren ökar bromssträckan, väggreppet blir sämre och presterar inte lika bra vid en undanmanöver. Detta beror på att däcket blir för mjukt, eftersom gummiblandningen är gjord för kallt klimat. Ett odubbat däck blir alltså mjukare och mjukare ju högre temperaturen blir utomhus. Vilket i sin tur leder till att däcket slits snabbare. Vilket gör att man får köpa nya däck oftare, vilket blir dyrare. Tvärtemot vad man kanske trodde när man köpte året runt däck i hopp om att spara pengar och tid.

Studie visar att året runt däck är sämre på sommaren

Statens väg och transportforskningsinstitut, förkortat VTI jar gjort en studie om hur mycket sämre det är att köra med odubbade däck / året runt däck på sommaren. Testerna i studien visade tydligt att däcken inte presterade lika bra som vanliga sommardäck. Året runt däcken är sämre både på bromssträcka, grepp och undanmanöver.

  • På torr asfalt blev bromssträckan 15 procent längre med dubbfria vinterdäck oavsett hastighet.
  • Bromssträckan på våt asfalt blev 20 procent längre med dubbfria vinterdäck oavsett hastighet.
  • Vid undanmanövertest på våt asfalt var den den maximala hastigheten 72 km/h för dubbfria vinterdäck. Med sommardäck kunde man köra 83 km/h innan väggreppet släppte , en förbättring med 15 procent.

Källa: VTI

Sammanfattningsvis kan man absolut köra på odubbade vinterdäck på vintern. De som är godkända för svensk vinter fungerar att köra med vintertid. Men även om det är lagligt att fortsätta att köra på däcken sommartid gör man bäst i att köpa bra sommardäck till sommarhalvåret.