Audi e-tron testad

Wayke har provkört Audi e-tron – en efterlängtad nyhet i den tyska tillverkarens modellprogram och deras debut på den exponentiellt växande elbilsmarknaden. e-tron ämnar visserligen inte vara en elbil åt folket – utan för en utvald köpstark skara.

En detalj som gör modellen till en direkt konkurrent med en redan väletablerad och innovativ elbilstillverkare som går under namnet Tesla. Frågan blir om Audis långa erfarenhet av biltillverkning kompenserar för det försprånget man låtit uppstickaren få? Efter en stund med bilen är svaret självklart.

Invändigt bjuder e-tron på en speciell upplevelse. Framförallt när man möts av hela fem skärmar placerade inom förarens räckhåll. Den största nyheten är de virtuella backspeglarna som erbjuder vidare vy, en smalare bil och ett reducerat vindmotstånd samt förbrukning. Det krävs dock ett antal mil för att vänja sig vid skärmarnas låga position och ofta råkar man titta in i en ohjälpsam kameralins. I övrigt är förarmiljön väldigt genomtänkt – bra med förvaring, trevliga materialval och en byggkvalitet som kan mäta sig med de bästa på marknaden.

Ute på vägen briljerar e-tron med sin höga komfort – visserligen något som Audi är allmänt duktiga på. Lägg till avsaknaden av en förbränningsmotor och luftfjädring så har du ett svårslaget recept. e-tron påminner körmässigt i stor mån om en vanlig Audi och beror delvis på hur den regenerativa bromsningen är programmerad i sitt standardläge. Istället för att kraftigt bromsa bilen vid släpp av gaspedalen, så ansvarar bromspedal likt sitt namn för just inbromsning. En egenskap som även går att konfigurera efter personlig preferens.

e-tron har två elektriska motorer som driver alla fyra hjulen. Kraften lagras i ett batteripack på totalt 95 kWh och bilen producerar 408 hk. Något som möjliggör en prestanda som är mer än tillräcklig för de flesta. Sammanfattningsvis är Audi e-tron en väldigt intressant och konkurrenskraftig nykomling i segmentet. Den har allt som förväntas av en modern premium-SUV, men som dessutom drivs av el. Även om priset känns motiverat i mångt och mycket finns det en liten gnagande känsla om att räckvidden borde varit lite längre.

Bra
+ Hög komfort
+ Byggkvalitet
+ Extremt tyst

Mindre bra
– Dyr
– Lite kort räckvidd i förhållande till pris
– Viss inlärningsprocess behövs

Audi e-tron 55
Motor: två elmotorer (fram + bak)
Växellåda: Enstegad automat.
Hästkrafter: 408 hk.
Drivhjul: Fyrhjulsdrift.
0-100 km/h: 6,6 sek (5,7 sek i boost-mode)
Räckvidd: 417 km(WLTP)
Pris ca: 885 000 sek
Rival: Jaguar I-pace från 879 900 kr

Publicerad 13 juni, 2019