BMW 8-serie testad

Wayke har provkört nya BMW 8-serie. Modellen som har återuppstått efter en lång tids frånvaro i den tyska tillverkarens modellprogram.

Det är en comeback som minst sagt är efterlängtad, men som sätter hög press på att bilen ska leverera. Sett till designen råder det dock inget tvivel om att BMW har formgivit en av årets kanske snyggaste bilar. Frågan är om dieselmotorn i 840d klarar av att leverera den prestanda som faktiskt matchar bilen eller suktar man efter V8:an som kommer med M850i?

Förarmiljön ger ett sportigt intryck, men erbjuder primärt väldigt hög komfort med sina fantastiska säten och höga byggkvalité. Tillverkaren vet att sportigheten måste kombineras med en bekvämlighet för att erbjuda en komplett Grand Tourer. Största konkurrenten S-Klass Coupé ska sägas ge en mer lyxig och dyr känsla invändigt medan 8-serien går mot det något mer sportiga hållet, bortsett från växelväljaren som verkar vara inspirerad av en kristallkrona från ett brittiskt gods.

Ute på vägen upplevs 8-serien stor, den ligger som ett strykjärn på vägen och passar nog egentligen bäst längst i omkörningsfilen på autobahn – inte helt oväntat. Det intressanta kommer vid kurvtagningar där fyrhjulsstyrningen får bilen att kännas betydligt mindre och mer överkomlig än förväntat. Även om man ibland blir påmind om bilens vikt på nära två ton vid inbromsningar, kompenserar den precisa styrningen detta något och bidrar till stort självförtroende. Dieselmotorn passar förvånansvärt bra och ibland glömmer man att det är en diesel, något som delvis beror på det högtalarförstärkta motorljudet.

Bilen har fyra säten men att sitta bak i bilen är medför snarare en känsla av klaustrofobi än komfort och lämpas bara för mindre barn. Sammanfattningsvis kommer 8-serien nog göra få besvikna. Bortsett från att det bara är några få lyckliga som kommer kunna titulera sig ägare. Den levererar mångt och mycket om vad som förväntas när en av bilvärldens mest anrika och körfokuserade tillverkare bestämmer sig för att göra en modern tolkning av begreppet Grand Tourer. Känner man ett behov av att kliva upp till M850i? Hjärnan säger nej, men hjärtat är inte riktigt med på noterna.

BMW 840d xDrive
Motor: 6-cyl 3.0l diesel
Växellåda: 8-stegad automat.
Hästkrafter: 320 hk.
Drivhjul: Fyrhjulsdrift.
0-100 km/h: 4,9 sek
Bränsleförbrukning bl. körning: 6,8 l/100 km
Pris från: 945 000 sek
Rival: Mercedes-Benz S-klass Coupé pris från 1 022 000 kr

Publicerad 18 april, 2019