BMW:s motorsport-simulator

Publicerad 13 februari, 2019

Att skapa en Formula E-bil som BMW iFE 18 kräver extrema mängder virtuell utveckling och ett detaljerat planeringsarbete. Ingenjörerna som arbetar på projektet BMW Motorsport har byggt en specialutvecklad simulator som kan förbereda bilar och förare inför racingens utmaningar.

För att utveckla en konkurrenskraftig bil till en Formel E-säsong måste ingenjörerna och förarna på avdelningen BMW Motorsport ha ett sätt att testa sina fynd och räkna ut hur man hanterar elmotorernas omedelbara vridmoment. Om bilen tas ut på en riktig bana utan den omfattande testningen kan allt arbete vara förgäves. BMW motorsport-simulator låter ingenjörerna testa bilen under utvecklingsfasen och den låter även förare förbereda sig inför racet. Utan en sofistikerad simulator hade det inte varit möjligt med ett framgångsrikt deltagande i ABB FIA Formula E.

Byggd av BMW för BMW

Simulatorn är placerad i BMW:s huvudkvarter i Munich. Tillsammans med race-ingenjörer förbereder sig förare för alla möjliga situationer som väder, väglag, energihantering och säkerhet. Inställningen Attack Mode gör att simulatorn täcker alla händelser inom ramen för de tekniska möjligheterna. Simulatorn är specialbyggd av BMW och därför använder den unik mjukvara som gör kördynamiken på en bana så verklighetstrogen som möjligt.

Simulatorn har även hårdvara som låter förare manipulera och styra bilen i den virtuella världen. BMW:s motorsport-ingenjörer programmerar simulatorn själva och maskinen kartlägger alla parametrar av kördynamik på ett så verklighetstroget sätt som möjligt. Även hårdvaran är en replika som ligger nära verkligheten. Förarens cockpit, det vill säga sittpositionen, kontroll och allt annat som föraren ser och rör är verklighetstroget med skala 1:1. Miljön som förarna arbetar i är därmed likadan i simulatorn som på banan.

Förare lär sig spåren

En av de viktigaste funktionerna som simulatorn fyller är att förarna kan lära sig banorna innan de går ut och tävlar på dem. Liknande metoder har funnits i flera år, men Formula E-spåren skiljer sig från de flesta GP och även Formula 1-banor runt om i världen. De flesta ligger inuti städer och måste läras från början. Formula E-förarna Alexander Sims och Antonio Felix de Costa förbereder sig ofta genom att använda simulatorn. Alexander Sims debuterade i Formel E vid säsongsöppnaren i Ad Diriyah som skedde i december 2018. Enligt föraren är simulatorn ovärderlig.

— Det är oerhört värdefullt – speciellt för mig som en rookie – att få lära känna spåren i simulatorn och få en känsla för hastigheterna. Men det är lika värdefullt att simulera energihantering och prova olika strategier för loppet, säger Sims till BMW.

Anpassningsbar teknologi

BMW räknar med att använda simulatorn oftare i framtiden, eftersom motorsport håller på att bli allt mer högteknologiskt. En simulator är särskilt nödvändigt för Formula E-projektet, men virtuell verklighet börjar bli viktigare i flera olika racerprojekt från BMW Motorsports. Simulatorn designades därför för multifunktionalitet redan från början och den kan användas för att simulera samtliga BMW-bilar. När simulatorn inte används för Formula E-tester kan ingenjörerna ändra dess inställningar till DTM-racing på bara några timmar. Både ingenjörer och förare kan även göra massvis med justeringar från huvudkvarteret.

Simulatorn används även i olika tävlingar, som exempelvis BMW Motorsport Junior där priset är att få en plats i BMW Motorsport Junior Program. Ett antal talangfulla, unga förare från hela världen får gå igenom en urvalsprocess för att sedan göra upp mot varandra i simulatorn. Svenska Erik Johansson blev BMW Motorsport Junior år 2019, men han är inte den enda svensken som har lyckats i simulatorn. Joel Eriksson blev den näst yngsta segraren i DTM och var även BMW Motorsport Junior år 2016 till 2017. Idag är Joel BMW:s fabriksförare.