Ford Mustang Mach-E AWD mot Tesla Model 3 Long Range

Ford Mustang Mach-E kommer med skyhöga förväntningar. Vad annars när man väljer att bredda det ikoniska varumärket Mustang med en el-suv?

På pappret låter allting så rätt: Ett gigantiskt batteripaket på 99 kWh (brutto), fyrhjulsdrift och en räckvidd på över 50 mil. Priset på 734 900* kronor för den fullutrustade modellen som vi provar är ganska smaskigt men inte värre än andra elbilar. Framför allt med tanke på räckvidden. Instegsmodellen börjar på 574 900* kronor och då får man ett batteri på 75 kWh (brutto) och bakhjulsdrift. Räckvidden ska då vara 440 km.

Jämförelsen med Tesla Model 3 funkar egentligen bara på ett prismässigt plan då den är en mindre bil. Long Range-versionen vi kör kostar 659 080 kronor och har en räckvidd på hela 580 km. Den större Model S börjar på 974 990 kronor* och lirar därmed i en annan ekonomisk liga. Trean får vara med för att den har fått en uppdatering och för att det är en amerikansk tillverkare med 15 års erfarenhet av att bygga elbilar. En lämplig måttstock.

Hos Ford har experimentlustan fått löpa fritt. Den jättestora skärmen (15,5 tum) på mittkonsolen är nästan ett måste på en modern elbil. Denna har ett volymvred och avstängningsknapp. Enkelt och smart. Mindre smart däremot är E-latch. Det omständligt komplicerade sättet att öppna dörrarna. Då är vanliga dörrhandtag bättre.

Interiören är modernt lågmäld med snygga materialval. Bang & Olufsen-högtalarna ger inte bara ett schyst ljud, de är också trevliga att se på. Kupéutrymmet är luftigt och stolarna är breda och fina, men inte så sportiga. Lastutrymmen är goda, frunken rymmer 81 liter och tack vare kombibakdelen får man in större last än vad VDA-litrarna skvallrar om.

Provbilen har dubbelglas fram vilket ger en låg ljudnivå i kupén. Fjädringskomforten är sportigt fast men har ändå en behaglig följsamhet när man kommer upp i fart. I låga hastigheter upplevs den stötig.

Som elbil är Ford Mustang Mach-E överlag lyckad. Man har hittat många egna lösningar istället för konventionella och man har implementerat dem på ett sätt som funkar. Priserna är rimliga (för nu). Ford har skrivit avtal med Volkswagen om att få använda deras elbilsplattform MEB för en kommande elbil. Då lär elbilsrevolutionen komma på riktigt.

*Före bonus

Fakta Ford Mustang Mach-E

• Batteri: 99 kWh (brutto)
• Effekt: 351 hk
• Vridmoment: 580 Nm
• Drivning: Fyrhjulsdrift
• Räckvidd: 540 km (WLTP)
• Maximal laddeffekt: 150 kW
• Max dragvikt: 750 kg
• 0–100 km/h: 5,1 sek
• Toppfart: 180 km/h
• Förbrukning: 21,0 kWh/100 km
• Pris:734 900 kr (före bonus)
• Rival:Jaguar I-Pace

Fakta Tesla Model 3 Long Range

• Batteri: 80 kWh (brutto)
• Effekt: 462 hk
• Vridmoment: 639 Nm
• Drivning: Fyrhjulsdrift
• Räckvidd: 580 km (WLTP)
• Maximal laddeffekt: 250 kW
• Max dragvikt: 1 000 kg
• 0–100 km/h: 4,4 sek
• Toppfart: 180 km/h
• Förbrukning: 16,0 kWh/100 km
• Pris: 659 080 kr (före bonus)
• Rival: Polestar 2

Källa: Wayke

Publicerad 31 mars, 2021