Artikel i samarbete med Mr Green

Gen3 lockar till Formel-E

Publicerad 31 mars, 2021
Gen3 Formel-e

Formel-E har inte uppnått samma prestigefyllda status som Formel 1. Den högsta serien för eldrivna bilar har däremot vuxit allt mer under de senaste säsongerna. Nu väntar ytterligare en ny generation bilar och det har ökat intresset från såväl fans som tillverkare. 

Ny typ av motorsport

Formel-E är en helt ny typ av motorsport. Den har helt andra regler för fordon, banor och körsätt. Ett ePrix körs under en dag istället för flera. Tack vare att bilarna inte släpper ut några avgaser kan tävlingarna ta plats inne i stora städer. Varje bana har ”attack modes” som låter förarna accelerera lite extra. Dessa tillkännages kort inför varje ePrix, vilket ger förarna mer frihet. De kan inte planera varje lopp eftersom de inte vet exakt hur banorna kommer att se ut. Det finns även något som heter ”fan boost”, vilket är extra kraft som fans kan ge till sina favoritlag under ett lopp. 

2020 fick Formel-E VM-status av motorsportsförbundet FIA. Likt Formel 1 har Formel-E både förar- och konstruktörsmästerskap. Varje stall kör med två bilar och det finns totalt tolv stall. Det har blivit en populär sport att betta på online och är ett vanligt inslag i motorsportskategorierna. Genom att spela på odds online har bettare tillgång till fler spelformat, såväl som fler sporter. Det går att spela på singelspel och kombinationer. Ett kombinationsspel är ett spel på flera objekt under ett enda odds. För att lyckas med sin betting gäller det att läsa på om den valda sporten. Ju mer information det går att hitta, desto bättre chans att välja rätt odds. 

Gen3 intresserar

Eftersom bilarna går under andra regler i Formel-E presenteras det inte lika många nyheter inför varje säsong. Bilarna har istället delats in i generationsklasser och den första kallades för Gen1. Gen2-bilarna kom inför säsongen 2018 och hade längre räckvidd. Inför säsongen 2022 kommer Gen3 att lanseras. Dessa bilar kommer att ha ännu mer kraft och sägs kunna snabbladdas i depåerna på nolltid.

Formel-e

Förväntningarna på kommande bilar har gjort att flera befintliga stall har ingått långsiktiga kontrakt för att fortsätta i serien. Ett av dessa är Nissan (tidigare Renault). De har gått ut med att de ska stanna till och med 2026. Detsamma har India’s Mahindra och DS Techeetah gjort. Samtidigt har McLaren visat intresse för att vara med från säsongen 2022. De har inte officiellt sagt att de ska ha ett e-stall, men de har skrivit under ett avtal som säger att de får vara med. Om de går med skulle de följa i Mercedes fotspår, som har ett stall i Formel-E sedan säsongen 19/20. 

Audi och BMW lämnar

Alla tillverkare är däremot inte fortsatt intresserade av Formel-E. BMW och Audi har meddelat att de lämnar efter säsongen 2021. BMW uppgav att de ville satsa mer på sin försäljning än på sitt tävlande. Audi sa att de sökte nya utmaningar och satsar istället på Dakarrallyt med en eldriven bil

Tiden får avgöra hur Formel-E kommer att se ut inför nästa säsong. Det vi vet är att det händer saker, och att flera tillverkare är intresserade av att vara med.