Hur bilmärken marknadsför sig via spel

Publicerad 15 juli, 2020
Bilspel

Förhållandet mellan spel och biltillverkare är djupt symboliskt. Att introducera sitt bilmärke för unga konsumenter är en lukrativ affärsmöjlighet. Det är också ett sätt för biltillverkare att marknadsföra bilar som dessa människor antagligen aldrig kommer köra. Trots att dessa högpresterande är väldigt svåråtkomliga, så är det inte sällan man ser ett ungdomsrum fyllt med bilder på snabba och dyra sportbilar.

De flesta sådana bilder och affischer kommer dock inte från verkligheten, de kommer från spel som Forza, Need For Speed och Gran Turismo. I takt med att esport blir allt mer populärt så kommer du hitta fler och fler kända märken i spel med biltema.

Gran Turismo

Polyphonys spel Gran Turismo var knappast det första racingspelet, men det förändrade genren för alltid med sin fantastiska grafik. Spelet hade dessutom över 100 riktiga bilar att använda. Serien har totalt sålt mer än 76 miljoner kopior sedan debuten år 1997, och spelen används ofta som marknadsföring för stora konsoler som till exempel PlayStation. Spelen låter konsoltillverkarna att visa konsolens grafiska förmåga då Gran Turismo spelen har en tendens att vara grafiskt intensiva.

Antalet bilar som är med i Gran Turismo har mer än tredubblats sedan det första spelet släpptes. Det är inte heller ovanligt att spelare får en exklusiv inblick i hur en ännu osläppt bil kommer att kännas och se ut genom spelet. BMW släppte till exempel sin nya 6-Serie i Gran Turismo innan den var tillgänglig för konsumenter. Toyota och Nissan har haft liknande överenskommelser med Gran Turismo. På sätt och vis fungerar spelet som en interaktiv reklamkampanj, där vem som helst kan ta del av marknadsföringen. Bilspelsentusiaster kommer ju med största sannolikhet också att vara riktiga bilentusiaster, så den här strategin lönar sig onekligen.

Forza

Forza är ett märke som under sin livstid intjänat mer än 1 miljard dollar, vilket gör det till ett av världens mest framgångsrika spelmärken. Ford har varit en konstant partner sedan det första Forza-spelet lanserades år 2005. I spelen hittar du bilar som klassiska Model T och Ford GT. Ford gav till och med spelutvecklaren Turn 10 Studios, som ligger bakom den framgångsrika serien en exklusiv inblick på den nya Ford GT redan tidigt i prototypstadiet. De gav utvecklarna tillgång till ritningar och andra detaljer för att spelversionen skulle vara så nära verkligheten som möjligt.

Detta är även ett spel som är starkt kopplat till sport. Genom att spela Forza får man en bättre inblick i hur sporten faktiskt fungerar. Detta kan ge positiva effekter på din förmåga att lägga rätt odds, om det nu är någonting du är intresserad av. Om du vill ha ett stabilt ställe att spela på, så är hajper online casino till exempel ett bra alternativ.

Kunder blir mer märkesmedvetna

Genom att samarbeta med bilspelsutvecklare kan biltillverkare skapa ett namn för sig själva, oavsett hur nischad deras marknad är. Det är inte många som faktiskt köper sportbilar, men nästan alla känner till flera märken. Detta leder till att märkena blir en del av kulturen världen över, vilket i sin tur leder till att människor som har möjlighet faktiskt köper dessa dyrare bilar. Detta görs mestadels för att visa för andra hur stor deras plånbok är. Det blir ett sorts mode att köra dyrare bilar tack vare marknadsföringen.