Kan smidigare kollektivtrafik få folk att ställa bilen?

Publicerad 21 juli, 2020
Kollektivtrafik

För storstadsregioner kan det tyckas vara en självklarhet att kollektivtrafiken ska fungera. Den som bor nära en stadskärna behöver knappast äga en bil då det finns bussar och tunnelbana dygnet runt. Det finns ett intresse av att förbättra kollektivtrafiken då man hoppas att detta kan leda till mindre utsläpp från bilar.

Men kommer system som Train Brain att få fler att ställa bilen för att ta bussen istället? Det handlar ju faktiskt inte bara om smidighet och snabba kommunikationer. Bilen är också en pålitlig vän när saker och ting ska transporteras och när det inte finns utrymme till flexibilitet.

Vem orkar stå och vänta på tåget?

Med eller utan bil är det ett gissel att stå och vänta på ett tåg som aldrig kommer. Likaså en buss som borde ha kört förbi för länge sedan. System som Train Brain är till för att få bukt med förseningar genom att analysera mönster.

Tanken är att man lär sig av de problem som uppstår för att sedan undvika detsamma. Med AI kan man i förtid lura ut när det skulle kunna bli en försening och sätta in de resurser som krävs. Det betyder att ingen behöver gissa och att man kan spara pengar med minskade förseningar. Kanske betyder det också att fler tycker att det går bra att ställa bilen och ta tåget istället.

Förseningar är dyra

Säga vad man säga vill om bilar och miljön, men förseningar i lokaltrafiken är dyra. Det finns beräkningar från 2019 som visar att förseningar inom lokaltrafiken kostar samhället 8,5 miljarder per år!

Det handlar ju inte bara om individer som inte kommer fram till jobbet i tid. När ett helt tåg står still påverkar det hundratals personer som sitter på det. Det blir en dominoeffekt och tusentals människor kan bli lidande bara för att en viss tåglinje eller busslinje inte fungerar som den ska.

Bussresa

Den mänskliga faktorn

Det är klart att många kan tycka att det verkar rätt så smidigt att åka kollektivt istället för att ta bilen. När det ska köras in i stadskärnor kan det vara nog så besvärligt att hitta en parkering. Dessutom kan det bli bra mycket billigare i längden att åka kollektivt.

Om kollektivtrafiken blir bättre och smidigare är det ganska troligt att fler ställer bilen för de resor som sker inom dess nät. Men för oss människor handlar inte allt om pengar och att slippa parkera. Vi kan uppleva en stor frihet och trygghet i att ha vår bil med oss. Även då det ska köras till stan.

Vi bör komma ihåg att det också går åt tid då vi måste anpassa oss till ett tidsschema. Om det regnar utomhus kanske det inte lockar att stå och vänta på en buss även om det är en expresslinje med många avgångar.

Den mänskliga faktorn och bekvämlighet kan vara en anledning till att vi helt enkelt ändå tar bilen. Detta försöker man i storstadsregioner motverka både med snabbare kollektivtrafik och med skatter för de som ändå envisas med att köra.

Ute på landsbygden är det ingen fråga om att ställa bilen bara för att bussen går två gånger i timmen istället för en. Med långa sträckor mellan bostad, jobb och utbildningar kan det helt enkelt vara omöjligt för en familj att ställa bilen för kollektivtrafik även om viljan finns.

Yt-effektiva resor i bilen

Inom politiken har uttrycket yt-effektiva resor dykt upp under senare år. Kollektivtrafiken är ju ytterst yt-effektiv då väldigt många kan samsas om samma resa i ett tåg eller på en buss. Bilen kan också användas på ett yt-effektivt sätt.

Med smarta lösningar som appar för de som vill samåka går det att fortsätta åka bil men ändå slå ett slag för miljön. Då det är tre eller fyra som ska samsas om samma fordon för resor till och från arbetet blir det enklare att koordinera.

Det går förstås inte att helt gardera sig mot förseningar med en bil. Vägen in till stan kan vara full av andra som också har fått nog av tågförseningar och smittorisken på bussar. Då blir det lätt kö och restiden därmed lite längre än förväntat.

Summering

Snabbare kollektivtrafik kan få fler att ställa bilen men kanske inte så många som de som brinner för denna fråga hade hoppats på. Det beror en hel del på hur kollektivtrafiken ser ut och hur smidigt det är för individer att använda den. Dessutom bör vi inte bortse ifrån möjligheten med kollektiv, yt-effektiv, trafik med bilar.