Långtest: Volvo V40 Cross Country 2015
Vi har tagit en långtur med Volvo V40 Cross Country av årsmodell 2015. Från Göteborg ner till Puttgarden via Rødby, tur och retur cirka 98 mil.
Volvo V40 är ingen stor bil. Men väl bakom ratten upplever man den inte som liten. Bilen känns större än vad den är och ligger tryggt på vägen.
I baksätet är benutrymmet bra. Men detta gäller endast om chauffören inte är för lång. Annars blir man påmind om att bilen är en liten bil igen. Sätter man sig som lång person i baksätet upplevs takhöjden något låg. Annars sitter man bra. Sätena är bekväma och komforten bra, dock kan bilen upplevas som något stötig när man sitter där bak.
Tillbaka bakom ratten är Volvo V40 en modern bil med digitala mätare och en stor display för radio och andra funktionaliteter. Dock är flertalet knappar under displayen analoga och upplevs sitta lite långt ner, vilket gör att man lätt kan tappa fokus på vägen. Den adaptiva farthållaren gör resan väldigt bekväm på motorvägen genom att hålla rätt avstånd till bilen framför. Vårt exemplar är en D1 med 114 hästkrafter och bjuder inte på några strörre överraskningar. Men ser vi på bränsleförbrukningen som landade på 0,46 L blandad körning är Volvon förlåten. Men den har inte mycket att komma med vid omkörningar.
Väl framme i Puttgarden där goda drycker handlades fick bagageutrymmet bekänna färg. Det är här Volvo V40 har sin stora brist. Storleken. Detta är verkligen inte en bil för barnfamiljen eller den packglade bilägaren. Men och andra sidan köper man kanske inte en Volvo V40 när man behöver stora utrymmen. Som småbil är Volvo V40 en bekväm och säker bil som känns som en större bil när man väl sitter bakom ratten, men ändå har en mindre bils köregenskaper och känns mer ombonad och mer välbyggd än en Volkswagen Golf eller sitt syskon Ford Focus.