Nya Audi A6 provkörd

Wayke har provkört nya Audi A6 Avant 40 TDI quattro – tillverkarens flaggskeppskombi och en modell som är direkt konkurrent till BMW 5-serie och Mercedes E-klass. Den nya och åttonde generationen kommer med ett stort fokus på teknik och har ett överflöd av skärmar, flera nya säkerhetssystem och vissa självkörande funktioner. Men frågan är om det räcker för att slå tidigare nämnda konkurrenter och uppstickare som Volvo V90.

Invändigt har A6:an en betydligt mer modern känsla än förra generationen och sina två största konkurrenter. I princip kontrolleras och visas bilens samtliga funktioner med hjälp av tre touchskärmar. Något som visserligen känns rätt i tiden, men kräver viss vana och precision för att exempelvis hantera klimatsystemet under färd. Skärmarna har bra respons och snyggt ett gränssnitt. Skärmarna och bilens pianosvarta paneler har dock en tendens att attrahera fett från fingrar och kräver därför avtorkning med jämna mellanrum.

Ute på vägen erbjuder A6:an hög komfort. Den upplevs väldigt rymlig för både förare och passagerare. Den känns stor, men inte så stor att det övergår i otymplighet. Alla motoralternativ är utrustade med mildhybridsystem som standard. Systemet tar vara på energi vid inbromsning och möjliggör tidigare avstängning och minskad förbrukning. Det tillåter också bilen att frirulla med avstängd motor och fortfarande bibehålla nödvändiga funktioner.

Bilens styrning har en behaglig tyngd och får anses vara tillräckligt sportig för en bil i klassen. Något som inte kan sägas om gasresponsen som uppvisar en ganska stor fördröjning vid ett lite mer aggressivt pådrag. Sammanfattat har A6:an mycket att erbjuda, framförallt när det gäller teknik, kvalitetskänsla och komfort. Men det finns en aspekt som gör den något svårsmält – nämligen en instegsnivå med ett grundpris som är högre än både BMW 5-serie och Mercedes E-klass.

Bra
+ Hög komfort
+ Byggkvalitet
+ Mildhybrid

Mindre bra
– Dyr
– Lite onödigt komplicerade lösningar
– Begränsad förvaring i förarmiljön

Audi A6 Avant 40 TDI quattro
Motor: 2.0 l 4-cyl diesel
Växellåda: sjustegad automat.
Hästkrafter: 204 hk.
Drivhjul: Fyrhjulsdrift.
0-100 km/h: 8,3 sek
Räckvidd: 0,62 l/10 km
Pris ca: 463 400 sek
Rival: BMW 5-serie från 429 900 kr

 

Publicerad 24 juni, 2019