Nya bilskatten påverkar bilförsäljningen

Publicerad 15 juni, 2021

Den 1 april 2021 förändrades bilskattesystemet bonus-malus. I korta drag innebär det att skatten för nya fossildrivna bilar blir högre första tre åren, vilken nu påverkar bilförsäljningen på olika sätt. 

Bonus-malus infördes i sin första variant redan den 1 juli 2018. Grundtanken med skattesystemet är att påskynda omställningen till en fossilfri bilpark i Sverige. Alla som köper en ny elbil eller hybridbil får en bonus/återbäring. Väljer man istället en vanlig bensin eller dieselbil får man istället en högre skatt och ingen bonus vid inköpet.

Vid uppdateringen av Bonus-malus 2021 får hybridbilar inte lika hög bonus, samtidigt som rena elbilar får lite mer i bonus. Men den stora skillnaden är vanliga bensin och dieselbilar får ännu högre straffskatt. 

De nya reglerna påverkar såklart bilförsäljningen. En dyr och tung bil utan någon laddning som exempelvis Volvo XC60 T5 AWD får med nya bonus-malus en skatt på 11 108 kronor om året. Utöver det kostar bilmodellen en hel del i inköp. Spänningen med att köpa en ny bil kan dock liknas med att ha besökt Comeon Casino, så du kan prova lyckan om du är intresserad av det.

Att se trender inom bilförsäljningen är lite svårt eftersom Corona-året 2020 påverkade bilförsäljningen ganska negativt. Men jämför man med 2019 har bilförsäljningen hittills i år ökat med 0,7 procent. Dock tror BIL Sweden att bilförsäljningen totalt sett kommer sjunka 2021 gentemot 2017-2019. 

Ökning av laddbara bilar

På grund av att laddbara bilar fick extra bonus har försäljningen rusat. Antalet sålda elbilar/hybrider i maj var hela 39,1 procent jämfört med 21,6 procent föregående år. Ser man till hela året hittills (jan-maj) ligger siffran för sålda laddbara bilar på 37,4 procent av bilförsäljningen. 

Hög försäljning av fossildrivna bilar under våren

Andelen sålda laddbara bilar kommer troligtvis öka ännu mer framöver då försäljningen av bensin- & dieseldrivna bilar rusade jan-mars. Detta eftersom många passade på att köpa en fossildriven bil innan den nya skatten trädde i kraft den 1 april 2021. Detta gjorde att bilförsäljningen i mars ökade med hela 54 procent jämfört med föregående år. Kollar man istället på transportbilar var ökningen ännu högre. I mars ökade försäljningen av lätta lastbilar med 85 procent jämfört med samma månad förra året. Detta eftersom transportbilar drabbas extra hårt av de nya reglerna. 

Begagnade bilar ökar

Samtidigt som laddbara bilar ökar på nybilsmarknaden ser man att begagnade fossildrivna bilar ökar tydligt. Istället för att köpa en ny fossildriven bil väljer många att köpa en bil som är några år gammal och slipper då den nya höga straffskatten. Enligt Blocket är intresset för begagnade bilar just nu stort. Vilket i sin tur har trissat upp priserna på begagnade bilar. Genomsnittspriset på en begagnad bil var under mars i år 12 procent högre än samma period i fjol.