Nya Passat Sportscombi presenterad

Publicerad 31 augusti, 2023

Volkswagen presenterar den senaste generationen av Passat Sportscombi, som markerar 50-årsjubileet sedan den första Passat-generationen, även känd som B1 eller Typ 32, rullade ut på vägarna våren 1973. Med över 34 miljoner sålda Passat-bilar sedan dess är detta en viktig milstolpe för Volkswagen.

Kommer endast som kombi

Nya Passat är den nionde generationen, kallad B9, och den har en intressant förändring – det kommer inte att finnas någon sedanversion. Istället fokuserar man enbart på en kombiversion, kallad Variant på tyska och Sportscombi på svenska. Detta är en återgång till rötterna då den första Passat-kombin såg dagens ljus i januari 1974. Sedanen har försvunnit och ersatts av elbilen ID.7, som kan ses som en elektrisk version av Passat för de som vill ha det.

Ny design med bekanta drag

Utseendemässigt är den nya Passaten tydligt en Volkswagen, men designen är mjukare än tidigare. Det finns färre skarpa veck och vinklar, och fronten påminner om den senaste generationen av Golf, medan baksidan delar några likheter med ID.4 och ID.5, delvis tack vare bakljusrampens utformning.

Större och rymligare

Storleksmässigt har Passat vuxit, speciellt på längden med 14,4 extra centimeter. Nya Passat Sportscombi mäter 491,7 centimeter i längd, vilket gör den något längre än Arteon, men något kortare än ID.7. Axelavståndet är 284,1 centimeter.

Utrymme och flexibilitet

De ökade dimensionerna resulterar i mer utrymme inuti. Benutrymmet i baksätet har ökat med 5 centimeter och bagageutrymmet rymmer nu 690 liter med möjlighet att fälla baksätesryggen i tre sektioner. Med ryggstödet fällt rymmer den upp till 1 920 liter, en ökning med 140 liter jämfört med föregångaren generation B8.

Många drivlinor

Volkswagen erbjuder ett brett utbud av drivlinor för den nya Passat Sportscombi. Det inkluderar två laddhybrider, tre bensinmotorer (inklusive en mildhybrid) och tre dieselmotorer. Laddhybriderna har längre räckvidd tack vare större batterier med upp till 100 km på enbart el. Snabbladdning med upp till 50 kW är nu också möjligt.

Motorer för nya Passat Sportscombi

Bensin:

  • 1,5 eTSI 150 hk (mildhybrid).
  • 2,0 TSI 204 hk.
  • 2,0 TSI 265 hk.

Diesel:

  • 2,0 TDI 122 hk.
  • 2,0 TDI 150 hk.
  • 2,0 TDI 193 hk.

Laddhybrid:

  • eHybrid 204 hk.
  • eHybrid 272 hk.

DSG och fyrhjulsdrift som standard

Samtliga versioner levereras med DSG-dubbelkopplingslåda som standard. Fyrhjulsdrift (4Motion) ingår som standard på den starkaste bensinmodellen (265 hk) och den starkaste dieselmodellen (193 hk).

Lansering och svenska priser

Marknadslanseringen för nya Passat Sportscombi är planerad att äga rum under första kvartalet 2024. Priserna för modellen är ännu inte fastställda, men förväntas justeras från de nuvarande startpriserna, som börjar på 412 900 kronor för den befintliga versionen. Laddhybridversionen Passat GTE har idag ett startpris på 557 900 kronor.

Bakdel nya Passat
Front nya Passat
Bagage nya Passat
Inredning nya Passat
Ratt nya Passat