Nya Volvo V90 – bild på hur den kan se ut
Nya Volvo V90, ersättaren till dagens Volvo V70 kommer framöver att presenteras av Volvo. Autonytt har gjort en skiss på hur vi tror att den kan tänkas se ut.
Volvo XC90 gjorde succé när den presenterades för första gången i Stockholm i augusti. Nästa nya modell som Volvo presenterar bygger också på SPA-plattformen och är nya Volvo S90, ersättaren till dagens S80.
Har du rätt försäkring till din Volvo? Jämför gratis här!
Efter att nya Volvo S90 är det dags för ersättaren till storsäljaren V70 som kommer byta namn till V90. Nya Volvo V90 kommer även den bygga på samma plattform som XC90, SPA-plattformen. Vi kan alltså förvänta oss en något större bil än dagens V70. Nya Volvo V90 kan bli som en sänkt version av nya Volvo XC90, men då att den mestadels växer på längden men behåller samma höjd som dagens V70.
Vi har redan fått ett smakprov av nya Volvo V90 när konceptbilen Concept Estate visades upp förra året. Vi hoppas Volvo behåller mycket från den konceptbilen till nya Volvo V90 med sluttande tak och karaktäristiska baklampor.
Vi har gjort en skiss i Photoshop på hur vi tror/hoppas nya Volvo V90 kommer att se ut baserat på konceptbilar och rykten. Resultatet av våra förhoppningar av nya Volvo V90 ser du här nedan (klicka på bilden för högre upplösning):
Fronten och inredningen i nya Volvo V90
Fronten på nya Volvo V90 kommer med största sannolikhet likna nya Volvo XC90 för att få en genomgående design modellprogrammet igenom, men självklart inte lika stor, utan mer som konceptbilen Concept Estate.
Inredningen i nya Volvo V90 kommer troligtvis även den påminna en hel del om Volvo XC90 med exempelvis glasdetaljer från Orrefors, ljudsystem från Bowers & Wilkins och det nya infotainmentsystemet med stöd för Apple CarPlay.
Fronten kommer troligtvis likna nya Volvo XC90, men lite mindre och mer passande för en efterföljare till V70.
Inredningen i nya Volvo V90 kommer troligtvis ärva en del från nya Volvo XC90
Vi hoppas Volvo behåller de snygga baklamporna från Concept Estate.
Rykten och fakta är baserat på artiklar från: Auto motor & Sport och Teknikens Värld