Provkörning av Ford Mustang GT

Wayke har provkört Ford Mustang GT. Sedan 1964 har Mustang varit en modell som väckt starka känslor och även om det har hänt mycket sedan dess går den fortfarande få med en mullrande V8:a under huven och den besitter fortfarande det ikoniska häst-emblemet. Frågan är om moderniseringen av det gamla receptet har fått ikonen att tappa sin charm.

Om man skulle generalisera lite upplevs interiören något maskulin. Det finns knappar som känns tagna direkt från ett stridsflygplan. Mätarna är helt digitala och består endast av en display som förändrar utseende beroende på vilket körläge man befinner sig i och även där är designen lite militärisk. Det går att bestämma volymen på avgassystemet från “tyst läge” till “minst omtyckt i grannskapet”. I sin helhet överraskar Mustangen positivt med hög kvalitetskänsla i förhållande till sitt pris samt moderna hjälpmedel som underlättar vardagsanvändningen.

Bilen går antingen att få med en V8:a eller med Fords EcoBoost-alternativ som är en 4-cylindrig motor på 2,3 liter med 290 hk, varav båda alternativen går att få med en sexväxlad manuell eller med en 10-växlad automat. V8:an producerar 450 hk och tar bilen från 0-100 km/h på 4,3 sekunder. Den största överraskningen är dock väghållningen. Bilen har tillvalet adaptiva stötdämpare eller MagneRide det heter och anpassar sig efter behov och bidrar till nödvändigt självförtroende för att hantera kraften under huven.

Sammanfattningsvis är Mustangen ett stort orangefärgat lyckopiller, om man bortser från alla besök vid bensinpumpen. Bilen låter fantastiskt och beter sig som förväntat men med en överraskade förfining och väghållning. Även om bilen kan anses förlegad med sin stora motor och vikt är det något väldigt speciellt med den, dels för vad modellen inneburit historiskt men också för att den kombinerar det gamla med det nya utan att tappa sin charm.

Ford Mustang GT

Motor: V8 5.0l bensin
Växellåda: 10-stegad automat.
Hästkrafter: 450 hk.
Drivhjul: bakhjulsdrift.
0-100 km/h: 4,3 sek
Bränsleförbrukning bl. körning: 12,1 l/100 km
Pris från: 462 500 sek

Publicerad 16 januari, 2019