Så återupptar bilindustrin verksamheten under coronakrisen

Publicerad 5 juni, 2020

COVID-19 pandemin har verkligen ställt till det för flera industrier världen över. Bilindustrin är en sektor som direkt påverkats av cornonakrisen. Många företag har fått sin distributionskedja avskuren, och kan inte fortsätta sin verksamhet på samma sätt som innan. Flera stora biltillverkare kämpar nu med att komma tillbaka på fötterna.

Bilindustrin är beroende av en väldigt lång och global distributionskedja. Detta innebär att bilens delar kommer från många olika ställen, och att ett avbrott någonstans i kedjan kan innebära total nedstängning. Om inte en ersättare kan hittas, så kan biltillverkarna tvingas stänga sin verksamhet på grund av ett enda avbrott i kedjan. Tänk dig då hur många steg det finns i denna kedja, hur många delar vars produktion kan hejdas på grund av krisen. På så sätt kan man få en uppskattning av hur stort problemet faktiskt är.

Återhämtning på gång men långsam

Nu såhär några månader efter den första vågen av restriktioner och nedstängningar, försöker bilindustrin febrilt hitta fotfäste. Bilindustrin som helhet har inte riktigt återhämtat sig ordentligt, men företag som tillverkar bildelar har sakta börjat återuppta verksamhet.

I Kina har bilindustrin fortsatt sedan mitten av februari. Volkswagen har åter öppnat 32 av sina fabriker. Andra företag som General Motors, Volvo, Toyota, BMW planerar att snart öppna upp för verksamhet igen.

Bilfabriker i Europa har börjat öppna igen

Även om Kinas bilindustri återupptagit verksamhet nästan helt, så har europeiska regeringar ännu inte fullt hävt restriktionerna. Biltillverkare har därför blivit tvingade att begränsa sin produktion, mestadels på grund av den stora mängd jobb som både direkt och indirekt påverkats.

Toyota återupptog produktion den 22 april i sin fabrik i Frankrike, fast med begränsad kapacitet. Världens största biltillverkare Volkswagen har börjat återuppta verksamhet i sin fabrik i Tyskland.

Den 22 april startade också Audi sin motorfabrik i Ungern, efter en månads nedstägning. Biltillverkningen har dock inte börjat igen.

Coronakrisen är inte bra för bilindustrin

Coronakrisen har orsakat stora ekonomiska, politiska och sociala problem. Stora industrier som flygindustrin och finansindustrin har känt smällen som värst. Bilindustrin är bara en industri i mängden som påverkas negativt av den rådande situationen.

Casinoindustrin är dock fortfarande stark. Gå in på sajter som spelacasino.vip till eksempel,  för att läsa mer.

Bilindustrin påverkas onekligen mer än många andra på grund av dess beroende av många olika tillverkare. I en modern bil finns ju både elektronik, specialdesignade delar och speciella material som måste sammansättas på ett väldigt speciellt sätt. Om bara en av dessa delar inte finns tillgängliga på den globala marknaden, så går bilen helt enkelt inte att göra enligt specifikation. Detta sätter en käpp i hjulet för hela industrin.

Förhoppningsvis är framtiden ljusare. Länder börjar redan nu lätta på restriktioner och rekommendationer. Förhoppningsvis kommer världens industrier inte behöva lida alldeles för mycket tills dess.

En svag bilindustri innebär ökad arbetslöshet på en global skala, just på grund av dessa beroende av många tillverkare och områden. Precis som vi redan sett i flygindustrin kommer vi säkert se några företag falla offer för denna kris, troligtvis dem vars finanser inte såg superljusa ut redan innan krisens början.