Tesla Model X testad
Wayke har provkört Tesla Model X. Tesla är ingen vanlig biltillverkare – varken när det gäller designen av deras bilar eller när det kommer till att skicka upp dem i rymden. Därför blev man såklart nyfiken vad den amerikanska tillverkaren hade i åtanke när de annonserade en SUV för några år sedan. Att det skulle visa sig bli en minibuss med dörrar från ett rymdskepp var desto svårare att förutse. Men att döma en bok (eller en surfplatta med hjul) efter sitt omslag ska man ju såklart undvika.
Tesla Model X har en design som inte liknar något annat – ja, förutom en Model S som spenderat åtskilliga timmar på gymmet. Det mest slående är den extremt luftiga känslan som den gigantiska framrutan ger. I övrigt är designen lik andra bilar från tillverkaren med en infotainmentskärm i centrum som i princip kontrollerar alla bilens funktioner och en interiör med nyckelord som avskalad och modern. Tesla har gjort det bra jobb med kvalitén och den förbättras kontinuerligt – men är inte i nivå med andra bilar som har ett grundpris på över 1 miljon kr.
Bilen har två elektriska motorer, vilket innebär fyrhjulsdrift. Kraften lagras i ett batteripack på totalt 100 kWh. Bilen producerar 423 hk och tar sig till 100 km/h på imponerande 4,9 sek. Model X är förvisso en hög och stor bil, men batteriernas vikt och låga tyngdpunkt gör att den upplevs mer stabil och mindre svajig än förväntat. Luftfjädringen möjliggör hög komfort och får bilen att klara ojämnheter bra. Styrningen är dock för vag i sitt vanliga läge och bör permanent ligga i sportläget – oavsett om man kör sportigt eller inte.
Model X gör sig bäst för passagerare – mittenraden erbjuder enormt ben- och huvudutrymme samt antagligen bilbranschens enklaste insteg. Även tredjeraden har förvånansvärt mycket plats och kan tillgodose ”normalstora” vuxna under relativt långa perioder, något som verkligen inte kan sägas om majoriteten av sjusitsiga bilar på marknaden. I sin helhet levererar Model X något ganska unikt. Det är en speciell upplevelse att framföra ett så pass stort fordon helt ljudlöst och uppleva ett ljusinsläpp som kan mäta sig med ett växthus. Det finns visserligen vissa aspekter med bilen som känns något onödiga och för tankarna till ordspråket – ”gå över ån efter vatten”.
Tesla Model X Long Range(100D)
Motor: två elmotorer(en vardera axel)
Växellåda: oväxlad automat.
Hästkrafter: 423 hk.
Drivhjul: Fyrhjulsdrift.
0-100 km/h: 4,9 sek (4,7 enligt Tesla)
Räckvidd: 565 km(NEDC)
Pris ca: 1021 000 sek
Rival: Audi e-tron från 885 000 kr