Test av Toyota RAV4

Wayke har testat hu nya Toyota RAV4 är,  en modell som introduceras för första gången 1994 och sedan dess varit en av de bäst säljande SUV:arna i världen. Toyota är nu inne på den femte generationen av RAV4 och modellen erbjuder mer teknik, snyggare design och är numera enbart tillgänglig med hybriddrift på den svenska marknaden. Frågan är hur den nya RAV4 ställer sig i ett segment som är mer konkurrensutsatt än någonsin.

Interiören/förarmiljön må vara väldigt logisk men upplevs inte riktigt lika modern som hos vissa konkurrenter. Det beror delvis på att infotainmentsystemet inte riktigt levererar på förväntad nivå. Även om de flesta funktionerna finns, så har inte systemet den bästa responsen eller krispigheten. I övrigt har tillverkaren fått till en bra standard. Stilen är lite outdoor-aktigt och gummiklädda reglage är ett trevligt inslag. Uppgradering till läderklädsel gör bilen en riktigt härlig plats att vistas i. Möjligheten/tillvalet att få ventilation i framstolarna är dessutom helt fantastiskt och är värt varenda krona.

Ute på vägen är det bilen enkel att hålla koll på. Från förarplatsen har man god sikt åt alla håll och bilen känns lagom stor för att både vara bekväm i stadsmiljö samt på landsväg. Ett visst irritationsmoment uppstår vid kraftig acceleration då motorn låter lite väl ansträngd, trots att den totala effekten på 222 hk känns tillräcklig. I sin helhet har RAV4 hög komfort, fjädringen är väl avstämd och sväljer ojämnheter i vägen bra. Baksätet är även det väl tilltaget med bra bredd och mycket benutrymme.

Sammanfattningsvis erbjuder RAV4 mycket som önskas av en SUV i det aktuella storlekssegmentet. Att Toyotas rationalitet äntligen kombineras med en attraktiv design gör modellen mer lockande än någonsin. Den är därtill bra prissatt och man kan motivera lite trevliga tillval som får bilen att kännas väldigt komplett. Testbilen som har fyrhjulsdrift, alla möjliga tillval och ”endast” landar på 442 800 kr gör det svårt för konkurrenterna att matcha det RAV4 erbjuder.

+ Prisvärd inköp & ägande
+ Tuff design
+ Smidig för sin storlek

– Låter ansträngd vid acceleration
– För mycket pipande ljud
– Ingen skidlucka + bara tvådelat baksäte

Toyota RAV4 AWD-i
Motor: 4-cyl 2.5l bensin + elmotor
Växellåda: Steglös automat.
Hästkrafter: 222 hk.
Drivhjul: Fyrhjulsdrift.
0-100 km/h: 8,1 sek
Bränsleförbrukning bl. körning: 5,6 l/100 km
Pris från: 299 900 kr
Rival: Mitsubishi Outlander PHEV pris från 399 900 kr

Test Toyota RAV4

Publicerad 24 maj, 2019