Test BMW 3-serie 2019

Wayke har provkört BMW 3-serie – en modell synonym med körglädje och som är med 2019-årsmodell inne på sin sjunde generation. Sedvanligt med nyare BMW:s har inte bara bilen vuxit, utan primärt grillen – även kallad njurarna. Det tillsammans med övrig design får den att från en viss distans nästan ha tillräckligt med pondus för att misstas för en 5-serie. Vilket inte är fy och skam. Frågan blir snarare om den mer moderna och teknikfyllda 3-serien levererar körglädje likt dess förfäder tidigare har gjort.

Invändigt har det hänt mycket i generationsskiftet och den nya 3-serien har en mer modern framtoning. Framförallt känns infotainmentskärmen (10,25 tum) mer integrerad i designen jämfört med tidigare där den såg lite eftertänkt ut. Något som även ska sägas om placeringen av de analoga knapparna. Mätardisplayen (12,3 tum) har numera en design som inte längre efterliknar ett par analoga mätare, utan har ersatts av bågformade instrument som frigör mer utrymme för navigation. Funktionsmässigt är infotainmentsystemet väldigt bra och har en utmärkt kompromiss mellan knappar och touchdisplay.

Ute på vägen beter sig 3-serien som fisken i vattnet. Styrningen har en perfekt tyngd och är så direkt att man känner sig ett med bilen. Den är ett lyft från förra generationen och det känns som inget har lämnats åt slumpen. 190 hästars dieseln känns rimligt kvick, men bilens sportiga karaktär får en att längta efter ett lite mer prestanda-inriktat motoralternativ. BMW har inte glömt komforten heller och bilen erbjuder mer ljudisolering än tidigare, vilket i sin tur leder till en mer avslappande upplevelse. Det ska sägas att M-sportfjädringen kan upplevas något stötig för känsliga förare/passagerare.

Sammanfattningsvis är BMW 3-serie är en modell som har få brister, förutsatt att man anser en sedan i mellanklassen vara tillräckligt stor. 3-serien har alltid erbjudit något speciellt, vilket gör att det finns mycket att leva upp till. Men under hög press blir resultatet i vissa fall ett snöpligt misslyckande och i andra en fullständigt succé. I BMW och 3-seriens fall råder det absolut inget tvivel om att det är det sistnämnda som gäller.

Bra
+ Köregenskaper
+ Interiörens kvalité & design
+ Helt ok grundpris

Mindre bra
– Lite snålt med standardutrustning
– Huvudutrymme bak
– Dyrt slutpris

BMW 320d xDrive
Motor: 4-cyl 2.0l diesel
Växellåda: 8-stegad automat.
Hästkrafter: 190 hk.
Drivhjul: Fyrhjulsdrift.
0-100 km/h: 6,9 sek
Bränsleförbrukning bl. körning: 0,57 l/10 km
Pris från: 352 500 sek
Rival: Audi A4 Sedan pris från 401 200 kr

Publicerad 1 juni, 2019