Trend: Digitala utmanare till traditionella bilförsäkringar
De senaste åren har det dykt upp flera bilförsäkringar med ett tydligt mission – att utmana de traditionella aktörerna. På marknaden finns det delade meningar kring vilka fördelar respektive nackdelar detta bidrar med. En yngre publik anses generellt vara mer mottaglig till utmanare medan en äldre population ser kort historia som oroligt.
Vad som definierar digitala utmanare är ofta en kombination av teknik och tillgänglighet. Enligt många av utmanare ska bilförsäkringar inte vara krångligt. Istället ska det vara lättillgängligt direkt via digitala kanaler. Hos flera av aktörerna som t.ex. Evoli och Lin bilförsäkringar kommunicerar man möjligheten att teckna en ny försäkring på under en minut.
Fördelarna med att endast ha en digital närvaro i kombination med en helt digital process av köp och skadereglering är inte bara att möta den yngre generationens efterfrågan utan också väldigt kostnadseffektivt. Genom automatiserade processer kan man även håller ner premierna.
På Försäkrat.se förstår man varför dessa försäkringsbolag och förmedlare fungerar så bra.
“Hela vår grundidé i att skapa en digital webbplats med all tänkbar information om vad försäkringar faktiskt är korrelerar väldigt bra med dessa digitala utmanare. Vi har skapat en webbplats för Gen Z som aldrig kommer lyfta telefonen och ringa ett försäkringsbolag, det är helt främmande. Att då surfa in hos Evoli och klicka hem en bilförsäkring på 30 sekunder är logiskt.” säger Johan Fredriksson, produktutvecklare på Försäkrat.
Man ser också en tydlig trend och efterfrågan på digitala processer och bilförsäkringar ökar.
“Klicken ut till bolag som erbjuder en digital processer och en helt ny typ av UX har ökat med 40% i mars 2021. 2 av 3 klicken går till digital utmanare, inom alla områden. Intresset är stort och jag tror verkligen på förändring nu.” fyller Johan i.
Evoli – ett tydligt exempel
Evoli erbjuder bilförsäkringar för dig som sällan drabbas av skador och inte vill betala för mycket. Insurtechbolaget agerar som en försäkringsförmedlare via Eir försäkring och kan genom sina digital processer erbjuda låga premier.
Det är ett klassiskt exempel på en digitala utmanare som erbjuder en bilförsäkring för den nya generationen. Allt från interna digitala processer till en krångelfri design som kommer göra att Gen Z vågar gå vidare till köp.
Vad framtiden har att erbjuda är mycket intressant och desto mer man kollar in i marknadens utveckling verkar det bara tydligare och tydligare. Vi bilägare kommer med andra ord med största sannolikhet ha ett helt annat utbud av bilförsäkringar de kommande 10 åren.