Samarbetsartikel

Vill du häva ett bilköp? Såhär går du tillväga

Publicerad 22 december, 2021

Tyvärr är det så att det inte alltid blir rätt när man har köpt en ny bil. Som konsument i Sverige finns det en lång rad olika regler och skyddsnät att falla tillbaka till om du känner att du har blivit lurad eller att någonting inte har gått till på rätt sätt. Men hur ska man göra för att häva sitt bilköp, eller få en bilhandlare att åtgärda ett fel som har uppstått? 

Att köpa en bil är en stor händelse i livet. Bilen ger frihet och är för många ett livsviktigt verktyg att använda sig av i vardagen. Samtidigt är bilar dyra och man vill som konsument se till att allting blir så bra som möjligt.  

Om du känner att du vill häva ditt bilköp finns det en lång rad olika tillvägagångssätt, även om det inte alltid är möjligt. 

Men det kan vara en djungel att leta sig igenom all information som finns på internet, och för den som inte gillar konflikter eller har särskilt bra koll på juridik kan det vara en god idé att anställa en advokat eller jurist som snabbt och enkelt kan ge dig rådgivning kring vad som gäller när man vill häva ett bilköp. 

Detta är extra nyttigt om det har blivit en tvist som kan behöva redas ut i en domstol. Ditt juridiska ombud kan då vägleda dig igenom hela processen, samt informera dig om dina rättigheter och skyldigheter. Rättsprocesser kan vara psykiskt krävande och blir väldigt mycket lättare att genomgå om man har professionell hjälp på sin sida

Om du har köpt din bil av en bilhandlare

Om du har köpt en bil av en bilhandlare är det väldigt mycket lättare att få ditt köpt hävt, eller dina klagomål åtgärdade än om du hade köpt en begagnad bil av en privatperson. När du köper en bil av en bilhandlare skyddas du av konsumentlagen. Denna är omfattande och ger dig bland annat ångerrätt och andra rättigheter. 

Om du har köpt en begagnad bil appliceras ett annat regelverk än om du köpt en splitterny bil. Vid köp av en ny bil så har du rätt att klaga upp till tre år efter att du har genomfört köpet. Du kan inte kräva att fel som har uppstått på grund av normal körning, såsom slitage, ska åtgärdas av bilhandlaren utan appliceras enbart på fabriksfel och liknande. 

Bilhandlaren kan vid klagomål välja att reparera bilen, ge dig rabatt på ditt nästa köp eller häva köpet helt och fullt. På konsumentverkets hemsida finns en hjälpsam guide som förklarar ångerrätten hos bilhandlare mer ingående.

Om du har köpt en bil av en privatperson

Det är tyvärr väldigt vanligt att saker går fel med bilar som man har köpt av en privatperson och många som säljer sin bil privat är långt ifrån ärliga kring bilens skick. Som tur är finns det en rad saker som du kan göra om du känner att du har blivit lurad. 

Om du redan har köpt din bil och undrar vad dina rättigheter är när det kommer till att klaga så har du färre möjligheter än om du hade köpt en ny bil hos en bilhandlare. 

Vid klagomål är det i första hand det som har kommits överens om mellan säljaren och köparen som gäller. Tillskillnad från om du har köpt bilen hos en bilhandlare så är det köplagen som appliceras istället för konsumentlagen. Denna är mindre omfattande och har inte lika gott skydd som konsumentlagen. Du har ingen ångerrätt enligt lagen utan detta måste ha avtalats innan köpet går igenom för att det ska gå att appliceras. Om du ändå vill häva köpet så är det bästa du kan göra att ta kontakt med säljaren. 

Vad du skyddas av enligt lag vid köp från privatperson

En bil som säljes begagnat säljes alltid i befintligt skick, men det finns fortfarande vissa saker som en köpare är skyldig att informera dig om. Detta kan vara allvarliga fel som denne har känt till eller om säljaren har ljugit om vilken utrustning som finns på bilen. 

Detta gäller alltså enbart större fel och vid direkta lögner. Du har som köpare en skyldighet att inspektera bilen och dess skick innan du köper bilen. Om du visste om att bilen hade en brist när du köpte den kan du sedan inte klaga om denna specifika komponent går sönder. 

Vid kontakt med säljaren

Det första och det viktigaste du bör göra om någonting har blivit fel med din bil är att kontakta säljaren. Via en god och trevlig dialog så går det ofta att komma fram till en lösning. Tänk på att vara trevlig och ha ett gott bemötande. Det underlättar processen för att komma fram till en lösning. Eftersom säljaren i många fall inte har några skyldigheter (såvida denne inte medvetet har ljugit) så är det enbart en god dialog som kan lösa problemet.