Allt du behöver veta inom SEO för bil och fordon

Publicerad 7 november, 2022
SEO bil och fordon

I denna miniguide lär du dig det viktigaste inom SEO för bil och fordon på bara några minuter.

Vi börjar med att beskriva vad SEO är. Därefter pratar vi om vad SEO inom bil och fordon innefattar, och slutligen får du veta hur du lyckas med SEO inom bil och fordon.

Vad är SEO?

SEO, som även kallas sökmotoroptimering är ett samlingsnamn för alla insatser du gör i syfte att din webbsida ska ranka bättre i sökmotorer såsom Google. Viktiga faktorer inom SEO inkluderar textförfattning, innehållsstruktur, webbdesign och länkbyggande.

Som du ser nedan är SEO inte samma sak som SEM, alltså sökmotorannonsering.

SEM och SEO

Sökmotoroptimering handlar nämligen om trafik du får gratis, och inte trafik du måste betala Google för att få.

Detta innefattar SEO inom bil och fordon

Nedan ger vi dig exempel på tre delområden inom SEO för bil och fordon.

1. Affiliatemarknadsföring

Affiliatemarknadsföring inom bil och fordon innefattar bland annat webbsidor som jämför bilförsäkringar, bildelar, serviceavtal, leasingavtal och samåknings-abonnemang. Denna marknadsföringsform går för ut på att försöka värva kunder till olika företag, i detta fall inom bil och fordon och få betalt för det. 

2. E-handel

E-handel inom bil och fordon går som namnet antyder ut på att sälja produkter inom denna nisch. Viktiga områden inom SEO för e-handel inom bil och fordon inkluderar bland annat att skriva bra kategoritexter och produkttexter till e-butiken.

3. Lokal SEO

Lokal SEO handlar främst om att få ett företag att ranka bra på lokala sökningar på Google. Så om du har en bilfirma i Göteborg är målet med din lokala SEO att ranka högt på Google för lokala sökningar såsom “bilfirma i Göteborg”, “köpa bil Göteborg” och “Hyra bil Göteborg”. 

En mycket viktig faktor inom lokal SEO är att skapa ett Google My Business-konto. Det ger dig gratis trafik och en betydligt bättre lokal synlighet i Googles sökmotor. 

Så lyckas du med SEO inom bil och fordon

Nedan berättar vi om de 5 viktigaste faktorerna du behöver ha kunskap om för att lyckas med SEO inom bil och fordon. 

1. Skriv bra SEO-texter

Att ha bra och SEO-anpassade texter på sin webbsida är det viktigaste inom SEO, oavsett vilken nisch du optimerar för. Utan bra texter kan du inte ranka vettigt på Google, det är den hårda sanningen.

Det är fullt möjligt att själv göra sökordsanalyser och försöka skriva bra SEO-texter. Men många väljer att anlita en SEO-byrå för det arbetet såsom Seo-texter.se. Dels för att kunna spara tid, och dels för att de som arbetar med något på heltid oftast gör särskilt bra jobb.

Om du vill skriva dina egna SEO-texter är det viktigt att svara på sökintentionen, det vill säga det dina besökare vill ha reda på. Det är även viktigt att ta med det viktigaste först, alltså att skriva enligt den upp-och-nedvända pyramiden.

Pyramiden

2. Bygg länkar 

Att bygga länkar handlar om att få andra webbsidor att länka till din webbsida. Du kan bland annat bygga länkar genom att:

  • Gästblogga. Det vill säga att publicera material på andra webbsidor som länkar till din webbsida.
  • Köpa länkar. Det vill säga att betala för att få publicera material med länkar mot din webbsida på någon annans webbsida.
  • Byta länkar. Att byta länkar fungerar bäst om du har flera webbsidor att byta med.
  • Skriva länkbetesmaterial. Det vill säga att skriva så pass bra material att artikeln får en massa tillbakalänkar utan att du själv behöver göra något.

3. Skaffa en tekniskt fulländad webbsida

För att du ska kunna ranka bra på Google ska du även ha en webbsida som:

  • Har en laddningstid som är kortare än 3 sekunder. 
  • Är anpassad för alla typer av enheter såsom mobiltelefoner och surfplattor.
  • Innehåller bilder som laddas snabbt och är uppmärkta på rätt sätt.

4. Tänk på YMYL och E-A-T

Om du inte är insatt inom SEO låter säkert YMYL och E-A-T som rena grekiskan, men så farligt är det inte. E-A-T handlar om att din webbsida ska ha expertis, auktoritet och trovärdighet.

YMYL betyder “Your Money or Your Life”, och handlar om att nischer som påverkar besökarnas liv, ekonomi och/eller hälsa måste ha en riktigt hög E-A-T för att kunna ranka bra på Google.

För att få en hög E-A-T är det en bra idé att bland annat:

  • Skaffa många och starka tillbakalänkar.
  • Uppdatera ditt innehåll så ofta som det behövs.
  • Låta experter skriva om sina specialområden.
  • Berätta vem du är, vad du kan och var du finns.
E-A-T och YMYL

5. Ha koll på de rankingfaktorer som finns

De faktorer som påverkar hur bra din webbsida rankar på Google kallas för rankingfaktorer. Några av de viktigaste rankingfaktorerna inkluderar att du ska: 

  • Utforma dina metataggar på rätt sätt.
  • Utforma dina SEO-titlar på rätt sätt.
  • Utforma dina URL:er på rätt sätt.
  • Se till att inte länka ut till spammiga webbsidor.
  • Se till att internlänka på rätt sätt.

Om du vill veta mer om de viktigaste rankingfaktorerna är Backlinkos artikel om det en bra resurs.