Elbilar med dragkrok – Hela listan
Elbilar med dragkrok är efterfrågat i Sverige. Om man ställer om till elbil vill man ju fortfarande kunna använda sitt släp eller kunna ta med husvagnen på semestern. Vi har listat alla dagens renodlade elbilar med möjlighet att montera dragkrok.
På många elbilar får eller kan inte dragkrok monteras. Detta beror oftast på att batteriet är placerat där dragkroken ska monteras. I vissa fall kan det även vara så att drivlinan inte klarar av att dra tunga laster.
Men fler och fler elbilar börjar nu erbjuda dragkrok, bland annat nya Volvo XC40 Recharge. Men även om man kan få dragkrok på vissa elbilar är fortfarande dragvikten ganska låg om man jämför med motsvarande bensin- och dieselbilar.
Egentligen är elbilar i teorin väldigt bra dragbilar med bra vridmoment och växelfri drivlina. Men det som är problemet när man drar tungt med elbil är att batteripaketet blir för varmt om det belastas för hårt. Idag kyls elbilarnas batteri av vanlig luft. Skulle man istället ha vattenkylda batteripaket skulle man säkerligen kunna öka elbilarnas dragvikt. Men där är vi inte ännu.
Vill man dra tungt med en elbil idag är det dom stora modellerna som Tesla Model X, Audi e-tron eller Mercedes EQC som gäller.
Elbilar med dragkrok
Elbilar som erbjuds med drag samt dragvikt:
Volvo XC40 Recharge:Â dragvikt 1500 kg
Audi e-tron: dragvikt 1800 kg
Tesla Model X: dragvikt 2250 kg
Tesla Model 3: dragvikt 910 kg.
Jaguar I-Pace: dragvikt 750 kg
Mercedes EQC: dragvikt 1800 kg
Polestar 2: dragvikt 1500 kg
Kommande Volkswagen ID.3 kommer dock inte med dragkrok. Endast fäste för max 75 kg som kan användas för exempelvis cykelhållare.
Tesla Model X erbjuder dragkrok och en dragvikt på 2250 kg. Vilket är bäst i klassen.
Mercedes EQC erbjuder dragkrok och en dragvikt på 1800 kg. Näst bäst i klassen.