Ferrari säljer mer merchandise än bilar
Ferrari är ett av världens mest respekterade sportbilsvarumärke. Men till skillnad mot ett vanligt bilmärke lägger Ferrari inte en krona på traditionell marknadsföring.
Alla känner till den gula logotypen med den stegrande hästen. Alla vet att det är Ferrari. Men kännedomen av varumärket Ferrari har inte nått människor genom traditionell reklam. Istället för att lägga miljoner på reklam har Ferrari istället valt att lägga pengarna på sitt racingteam, idag främst genom Formel 1. På så vis når de miljoner tittare varje vecka via TV och racingbanorna. Genom F1 får de fler fans till sitt varumärke. Men samtidigt kommer de flesta fans aldrig att äga en egen Ferrari.
Bilarna är dyra och vem som helst kan inte köpa en Ferrari. Vill man köpa en ny Ferrari finns det två faktorer som gör det svårt att bli ägare. Dels begränsar Ferrari produktionen av bilarna för att de ska bli ännu mer exklusiva. Samtidigt får man inte köpa en helt ny Ferrari om man inte sedan tidigare ägt en begagnad Ferrari.
Istället för att någon gång i livet köpa en Ferrari lever många en livslång dröm om att äga en egen Ferrari. Detta gör att Ferraris merchandise säljer väldigt bra. Ferrari säljer faktiskt merchandise för hela 2,5 miljarder dollar varje år, vilket är mer än för de faktiska bilarna.
Exempel på populära Ferrari merchandise:
Parfym
Sedan 1999 har Ferrari gjort parfym. Precis som bilarna är parfymen en högkvalitativ produkt för den stilmedvetne mannen.
Hitta parfym från Ferrari på Glamazon.se
Klockor
Genom Ferraris klockor får man en påminnelse om bilarnas mätartavlor. Ferraris klockor finns i många olika stilar, från diskreta till färgglada sportiga klockor.
Modellbilar
Många har säkert haft en Ferrari som barn i form av leksaksbil. Men förutom leksaksbilarna finns även flertalet modellbilar att samla på.
Shampoo
Som ett komplement till Ferraris populära parfymer finns också Shampoo för både kropp och hår i snygga förpackningar.
Hitta duschgel och Shampoo från Ferrari på Glamazon.se