Kupéfiltrets funktion i bilen, hur man kontrollerar filtrets skick och hur man byter det

Publicerad 25 november, 2022
Koupefilter

Vare sig det gäller smutspartiklar, damm, sot och pollen, kväve, ozon, kolväten eller svaveldioxid – koncentrationen av föroreningar i trafiken har ökat avsevärt under de senaste åren. Samtidigt kan föroreningarna i bilen vara betydligt högre än i den direkta omgivningsluften. Orsaken är att fläkten suger in den förorenade luften och sprider den i kupén. För att förhindra detta är moderna fordon utrustade med kupéfilter.

Hur vet jag att mitt kupéfilter behöver bytas och hur ofta bör man byta?

I regel bör kupéfiltret bytas en gång om året. Innan man åker till verkstaden kan man dock utföra ett test på egen hand: Om det finns en smutsfilm på insidan av bilrutorna två veckor efter det att de har rengjorts ordentligt är det ett tecken på att kupéfiltret är igensatt. Medan vanliga kupéfilter endast bör användas i 12 månader, kan högkvalitativa antibakteriella eller aktivkolfilter användas i upp till 24 månader. Om belastningen på filtret ökar behöver dock förare som kör mycket byta filtret tidigare.

Ett kupéfilter med aktivt kol som BOSCH 0 986 628 530 är första valet, då det effektivt absorberar föroreningar och hälsoskadliga gaser tack vare sitt aktiva kol och tre fiberlager – det fångar alltså in dem i ytans porer och rensar därmed luften. En elektrostatisk laddning filtrerar bort även de minsta inandningsbara partiklarna. Denna antiallergiska och antibakteriella effekt ger en särskilt behaglig körupplevelse också för pollenallergiker och mer känsliga personer, samtidigt som filtret skyddar luftkonditioneringen. Tillverkaren garanterar tillförlitlig drift vid –40 till +85 °C och kompatibilitet med många olika modeller från AUDI, MAN, SEAT, ŠKODA, VW och CUPRA.

Obs: Kupéfiltret kontrolleras inte under besiktningen, eftersom det inte handlar om en säkerhetsrelevant komponent i sig. Det är ditt ansvar att byta filtret. När du tar bilen till verkstaden för årlig service kommer dock också kupéfiltret bytas.

Hur byter man kupéfilter?

I princip är det möjligt att byta kupéfilter även för lekmän, då man oftast kommer åt filtret utan större problem. Detta beror dock mycket på vilken bil det handlar om. Kupéfiltret sitter vanligtvis mellan kupéfläkten och instrumentbrädan och man kommer åt det antingen från motorrummet eller via handskfacket. Hur du kommer åt kupéfiltret beskrivs i monteringsanvisningen som vanligtvis medföljer produkten, eller i bilens bruksanvisning.

Vi tar en Škoda Octavia som exempel. Inga verktyg behövs och du kan räkna med cirka 20 minuter för arbetet. När motorhuven är öppen syns kupéfiltret inte på en Škoda Octavia till en början, eftersom det sitter framtill till höger under torpedväggen. Den övre panelen, den så kallade torpedplåten, måste lossas. Den kan lätt tas bort men se till att vara försiktig. Använd inte för mycket kraft för att förhindra att vindrutan skadas. Det är inte heller nödvändigt att dra loss panelen helt, eftersom du lätt kan se plastramen till kupéfiltret under torpedplåten. Lossa ramen som kupéfiltret är fäst i och ta bort den tillsammans med filtret.
Det nya kupéfiltret bör vara av samma storlek eller passa in i ramen. Se också till att du sätter in filtret på rätt sätt (och åt rätt håll). Innan du monterar tillbaka fästramen tillsammans med kupéfiltret bör du passa på att rengöra kylartanken noggrant. Löv, grenar, stenar och annan smuts dammsugs helt enkelt bort.
Filtret kan sedan sättas in igen. Det får aldrig sitta skevt. Följ luftflödespilens riktning på filtret. Efter att ha tryckt lite snäpper kupéfiltret in på plats och torpedplåten kan monteras igen. Så snart den sitter ordentligt kan även tätningsgummit sättas på plats igen.