Vinterdäck – så väljer du dubbdäck eller odubbat

Publicerad 29 november, 2021

Den återkommande frågan som aldrig tycks ta slut – ska man välja dubbdäck eller odubbade friktionsdäck som vinterdäck till bilen?

Det är många konsumenter som finner sig i samma situationer som de befann sig i ett antal år tidigare vid valet av nya vinterhjul till bilen och vilket däck som är bäst.

Även om det sker tekniska framsteg på däcken som förbättrar väggreppet i olika underlag så kvarstår problematiken kring samma faktorer. 

Resultatet är att bra dubbdäck kommer ut som stor vinnare i halt väglag när det är is och snö medan friktionsdäcken står sig bäst på vatten, ger bra komfort och bättre för miljön. Det är dock en förenklad och generaliserande slutsats kring däcken.

Dubbdäck – Bäst på is & snö

Det spelar ingen roll vilket däcktest och vilket år du tittar på så presterar dubbdäcken absolut bäst i väggreppet på is och snö.

Dubbarna bidrar väldigt mycket till greppet vilket medför bättre väghållning i kurvor och märkbart bättre bromssträcka jämfört med friktionsdäcken.

Principen att om du bor i mellersta Sverige eller norrut så finns det bra anledning att välja ett bra dubbdäck utan att blinka medan övriga Sverige kan överväga friktionsdäck.

Så fort du vet att du kommer köra din bil regelbundet i snö, blask och is är det extra greppet från dubbdäcken viktigt och kan vara skillnaden mellan att köra säkert och en olycka. Det ger en ökad trygghet som är svår att byta bort mot komfort, mindre miljöpåverkan eller andra faktorer där friktionsdäcket är bättre.

Dubbdäck har även börjat förbjudas på vissa centrala gator i storstäder i Sverige. Anledningen är att dubbdäcken river upp mer skadliga partiklar vilket försämrar luftkvaliteten för invånarna.

Friktionsdäck – Bäst komfort & miljö

Friktionsdäcken eller odubbade vinterdäck är egentligen vanliga däck med en gummiblandning anpassad för att fungera bättre på vintern. De bästa friktionsdäcken har även förstärkt greppförmågan genom olika tekniker som förbättrar grepp på is och snö.

Rent generellt är skillnaderna i väggrepp ganska stora mot dubbdäck. Friktionsdäcken hamnar tydligt efter i snö och is och när det väl är torr eller våt asfalt så är det små marginaler friktionsdäcken är bättre.

Generaliseringar ger dock inte alltid en rättvis bild. De bästa friktionsdäcken har idag en relativt bra greppförmåga på is och snö. De slår inte de bästa dubbdäcken men presterar strax under snittet.

Ett bra friktionsdäck ger då bra grepp på is och snö när det väl behövs men kan ge optimal komfort och grepp på torrt underlag samtidigt som det har mindre negativ miljöpåverkan.

Så kör svenskarna idag

Enligt en undersökning som Trafikverket gjorde 2021 hade endast 33% dubbdäck i region syd medan samma siffra för norra Sverige var 95%.

Norra Sverige har inte minskat användningen av dubbdäck men antalet bilister i södra Sverige minskar för var år som går.

Tittar man närmare i statistiken efter de mest extrema jämförelserna så har bilister i t.ex. Umeå, Östersund och Luleå 95% dubbdäck medan motsvarande siffra för Malmö bara är 15%.

Undvik europeiska vinterdäck

Ett klassiskt misstag en del bilister tyvärr råkar ut för att blanda ihop europeiska vinterdäck med nordiska vinterdäck.

De europeiska vinterdäcken är s.k. ”året runt däck” för att det är lagligt att köra med dem både på sommaren och vintern. Däcken är tyvärr dåliga och presterar varken bra på vintern eller sommaren.

Bilister som har europeiska vinterdäck och kör till fjällen kan lätt finna problem med att få grepp och ta sig upp till fjällbyarna och liftsystemen. Ett problem som tycks drabba vissa turister varje år.

Det är då inte svårt att förstå att bromsförmågan i en nedförsbacke med samma underlag är obefintlig.